Unionen väljer Bliwa

Tillsammans med Unionen. Ändra

Vår partner har ordet

Från och med den 1 januari 2018 byter vi på Unionen försäkringsbolag, från Förenade Liv till Bliwa.

I samarbete med

Logga Unionen

Vanliga frågor och svar

Jag har ett förmånstagarförordnande i Förenade Liv. Behöver jag ansöka om ett nytt hos Bliwa?

Ja. Förmånstagarförordnandet är specifikt för varje försäkringbolag så kontakta Bliwa.

Till Bliwa

Jag har ett autogiro i Förenade Liv. Kommer det att avlutas?

Ja. Autogirot hos oss avslutas automatiskt. Sista dragningen sker 29 december.

Behöver jag fylla i ett nytt medgivande för autogiro hos Bliwa?

Ja. Medgivande för autogiro är specifikt för varje enskilt bolag. Du behöver ansöka om ett medgivande hos Bliwa.

Till Bliwa

Varför byter Unionen försäkringsbolag för sina medlemmar?

Förenade Liv kommer inte finnas kvar som försäkringsbolag. Därför byter Unionen försäkringsgivare för att kunna fortsätta erbjuda sina medlemmar bra förmåner.

Jag är sjukskriven. Vad händer med min ersättning?

Är du sjukskriven men har inte anmält det till oss? Omfattas du av en anställning med kollektivavtal och har varit sjukskriven i mer än 12 månader, eller saknar din anställning kollektivavtal och du har varit sjukskriven i mer än 3 månader. Då kan du anmäla det här.

Sök ersättning

Är det någon skillnad på Bliwas och Förenade Livs försäkringar?

Kontakta Bliwa om du har frågor om de nya försäkringarna.

Till Bliwa

Jag har anmält en skada till Förenade Liv. Vad händer nu?

Har du anmält en skada som inträffat före 1 januari 2018 tar Förenade Liv hand om den. Inträffar det en skada före 1 januari 2018 gör du en anmälan här.

Sök ersättning

Jag vill ändra mitt försäkringsskydd. Hur gör jag det?

Är du medlem i Unionen kan du göra ändringar i ditt försäkringsskydd hos Förenade Liv fram till och med 31 december 2017.

Är jag försäkrad under övergången från Förenade Liv till Bliwa?

Ja. 1 januari 2018 flyttas försäkringarna automatiskt över till Bliwa utan något glapp i försäkringsskyddet.

Till Bliwa

Jag har betalat försäkringen till Förenade Liv i många år. Får jag tillbaka pengar?

Nej. Försäkringen är inte något sparade utan en riskförsäkring. Ingen ersättning kommer att betalas ut då försäkringen avslutas i Förenade Liv.

Se om du är kund

Du är kund hos oss!

Vänligen logga in för att se ditt försäkringsinnehåll. 

Logga in

Du har inga försäkringar hos oss.

Kundtjänst och rådgivning

08-700 42 10

Måndag till fredag 08.00–16.30

Mejla oss

Med ersättningen kan Helena och hennes familj vara tillsammans.