Kundtjänst:
Telefon: 08-700 40 80
Fax: 08-700 42 80
kundservice@forenadeliv.se

Öppettider
:
måndag till fredag
08.00–16.30

Postadress:
Förenade Liv Gruppförsäkring AB
106 60 Stockholm

Kontakta oss du som är

Företag

Organisation

Förmedlare

Press

[Error: No property "MainImage"]

Seniorförsäkring

 

Vilka delar kan jag teckna?
Svar: 

Om du tidigare haft livförsäkring men inte olycksfallsförsäkring, kan du teckna olycksfallsförsäkring som senior (inom 3 månader). Du får däremot inte göra tvärtom, alltså övergå från enbart olycksfallsförsäkring till både liv- och olycksfallsförsäkring.

Måste jag vara frisk för att få vara med i seniorförsäkringen?
Svar: 
Det krävs ingen hälsodeklaration för att kunna omfattas av seniorförsäkringen.
Kan jag ha flera försäkringar?
Svar: 

Livförsäkring - Du kan ha flera livförsäkringar. Ersättning betalas ut från alla dina försäkringar. 
Olycksfallsförsäkring - Kostnader ersätts bara från en enda försäkring. Får du däremot en invaliditet på grund av olycksfallet betalas ersättning ut från alla dina olycksfallsförsäkringar.

Vem får försäkringspengarna från livförsäkringen?
Svar: 
Seniorförsäkrings livförsäkring grund utbetalas till den avlidnes dödsbo.

Seniorförsäkringens livförsäkring tillval 1 utbetalas till förmånstagare.
Enligt det generella förmånstagarförordnandet får följande personer ersättningen: 

a) make, registrerad partner eller sambo som är medförsäkrad i livförsäkringen.
b) dina arvingar.

Om du vill ändra förmånstagare måste du fylla i en blankett som du kan beställa på sidan blanketter och material eller hos kundtjänst på Förenade Liv.

Vad gäller för medförsäkrad?
Svar: 

Om du har en medförsäkrad när du fyller 65 år, fortsätter hon/han att vara medförsäkrad när du övergår till seniorförsäkringen. Premien baseras på din (gruppmedlemmens) ålder. Skaderegleringen sker dock enligt medförsäkrades ålder.

Vad gör jag om jag råkar ut för ett olycksfall?
Svar: 

Om du råkar ut för ett olycksfall ska du kontakta Förenade Livs kundtjänst på telefon 0771-820 820.